Traseul
Călătoria îşi propune să parcurgă teritorii puţin frecventate de turismul de agrement, orientat pe odihnă şi servicii ireproşabile, şi sa fie o descoperire a unei lumi puţin cunoscute, indepartată si inchisă, exotică si atrăgătoare prin insăşi natura ei. Este o lume a unor civilizaţii milenare şi a unor evoluţii care au generat inceputurile civilizaţiei ocidentale. Este o lume cu care foarte rar se intră in contact direct, și atunci, superficial. A-ţi propune să vezi si să cunoşti această lume, atât cât se poate, pe motocicletă, este o tenţatie căreia, in ciuda dificultăților imense, aproape nu se poate rezista. Distanţele considerabile, clima, peisajul, oamenii, toate solicită atenţia şi concentrarea la maximum. Motociclismul de mare distanţă are, repet, în ciuda greutăţilor, marele avantaj de a te pune în contact foarte direct cu fiecare metru parcurs si cu fiecare om întîlnit pe drum. Satisfacţia nu are limite!
Ne propunem să pornim vara, in mijlocul lunii iulie, şi sa ne întoarcem spre sfârşitul lunii septembrie. Drumul parcurs formează o buclă, având latura superioară, de la vest la est, prin Ucraina și stepa Rusiei, până la Celiabinsk (aprox 3300km). Aici începe curbura de întoarcere, spre sud, mai întâi prin deşertul kazach, apoi in vecinătatea munţilor Altai, spre fosta capitală kazachă Almaty (aprox.2000km). De la Almaty, se continuă spre sud, prin Kyrgystan, unde se intră în zona montană înaltă a masivului Tian-Şan și, tot spre sud, până in oraşul Osh. Kyrgystanul are un relief superb, dominat de munţi ce ating, la graniţa cu Tajikistanul, peste 7000 m, lacuri alpine la peste 3000m altitudine, defilee, platouri alpine. Trecătorile depaşesc uşor 3000m, ajungând până la 4280m în pasul Kyzyl-Art. Spre graniţa cu China, prin pasul Torugart (3752m) se face legătura cu un alt drum magnific, Karakorum Highway, care coboară in Pakistan, pe valea Indusului.
Din oraşul Osh incepe, practic, drumul M41 (Pamir Highway) care coboară iniţial spre sud, adânc în munţii Pamir, apoi coteşte spre vest, până in capitala Tajikistanului, Dushanbe (aprox.1200km). Este porţiunea de traseu de maxim interes. Suntem pe “Acoperişul Lumii”, platou alpin la peste 3000m, cu pasuri peste 4000 m. Pe o lungime de aprox. 350 de km acest drum merge pe valea râului Vakhan care este granița cu Afganistanul. Peisajul nu are egal, zona este plină de relicve arheologice milenare, dar şi de mine antipersonal din războiul sovieto-afgan !
Distanţa intre Tajikistan si Afganistan este de doar câțiva zeci de metri şi, daca n-ar fi pericolul minelor, ai trece apa desculţ! Drumul merge pe această vale, intre înâlţimile de peste 6000m ale Pamirului, la nord, și cele de peste 7000m ale Hindu-Kush, la sud. Nu cred că exista un vis mai frumos al unui motociclist off-road, decât a se afla aici. În capitala Dushanbe, Pamir Highway se termină. De aici, coboară continuu spre vest-sud vest, pâna in deşerturile din Turkmenistan și Iran. Frumuseţea rămasă în urmă a peisajului alpin este compensată de vechile oraşe, Samarkand, Buchara și Ashgabat. Din Turkmenistan, vom traversa Marea Caspică pe ferryboat și vom ajunge în Azerbaidjan, la Baku. De-acolo nu mai e mult până în Georgia urmând drumul spre Turcia. O coborâre uşoară spre sud ne duce până in Antalya și de acolo, tot spre nord, până la Marea Neagră, de unde, începe să se vadă Bucureştiul!
Aceasta este o descriere a traseului, fără să-l fi parcurs, fără să-l fi văzut ! Dupa ce îl vom parcurge “live”, chiar cu abateri mai mici sau mai mari, desigur, povestea va fi mult mai lungă și mai frumoasă.
Nu ne rămâne decât să avem incredere in puterile noastre si ale motoarelor noastre !